2010. július 28., szerda

Zeneelmélet #4 - Akkordok

Tus vacsi fetrengés, kellemes estét nektek!

Az akkordokat, valahogy úgy lehetne definiálni, hogy több hang szólal meg egyszerre. Ha be van hangolva a gitárod és az összes húrt üresben megpengeted, az is egy akkord (asszem Em7add11 vagy valami hasonló) és ezzel a képességgel megtanultad a Beatles - Hard Day's Night első akkordját is.

Egy akkord a nevét az alaphangról kapja (kis közelítéssel ez az akkord legmélyebb hangja és ezt játsza a basszeros, de erre hamar rácáfolok), ez a nevében nagy betűvel van írva.
Most egyenlőre jussunk el a három hangos akkordokig, vagyis az egyszerű dúr és moll akkordokig, amiket nagyon jól lehet tábortűz mellett használni.

A dúr akkordok három hangból állnak. Az alaphangból, amiről az akkord a nevét kapja, az alaphanghoz képest egy nagytercből illetve az alaphanghoz képest egy kvintből. "Nadehát a tábortüzes akkordok, amiket megtanultam 5-6 húrt használnak, azaz 5-6 hangból állnak" mondhatná a kételkedő ember. Az az igazság, hogy ezek is csak 3 hangból állnak, viszont néhány hang meg van ismételve benne egy-két oktávval magasabban, hogy gazdagabb hangzása legyen.
Vegyük például a mindenki által ismert C dúr akkordot:

-0- <-- nagyterc (oktávval feljebb) - E
-1- <-- alaphang (oktávval feljebb) - C
-0- <-- kvint - G
-2- <-- nagyterc - E
-3- <-- alaphang - C
-x-

Naugye.

A dúr és moll akkordok között egyetlen különbség van, mégpedig az, hogy nem nagytercet használnak, mint a dúr akkordok, hanem kistercet. Gyorsan tekintsünk meg egy Am akkordot:

-0- <-- kvint (oktávval feljebb) (E)
-1- <-- kisterc (C)
-2- <-- alaphang (oktávval feljebb) (A)
-2- <-- kvint (E)
-0- <-- alaphang (A)
-x-

Szólógitárosoknak érdemes ezeknek az akkordoknak a struktúráját is megjegyezni, mert erre fog épülni a CAGED rendszer, ami mondhatjuk a gitárnyak GPS-e. (de erről majd később)

Most mozgasd meg az agyad és arra a 10-20 akkordra amit ismersz, számold ki ezeket. Ha esetleg nem ismersz ilyeneket, akkor mondjuk itt találsz párat.

Na részemről kipihenem a nap fáradalmait, de te gitározz!

Technika #2 - Hajlítások

Who'll stop the rain?

A hajlítás nem más a gitáron, mint lefogsz egy húrt és a bund mentén függőlegesen tolod lefogva, ezzel magasabb hangot ad ki a gitár. A magas húrokat felfelé tolja az ember, a mélyeket pedig lefelé húzza. Az egyszerű hajlításkor az egyik hangról egy magasabbra hajlítassz fel. Ebben a legnagyobb nehézség, hogy pontosan el kell találni azt a hangot amire hajlítassz, hogy jól hangozzon. Ennek a technikának Slash a nagy mestere, ő említette egyszer, hogy borzasztó sokat gyakorolt, hogy ezt elérje. Most pedig leírom a gyakorlatot, amivel ezt el lehet érni.

Először is kinéz az ember egy húrt és azon egy bundot. Példa kedvéért legyen ez nekem a G húr 12-es bundja. Ezután nézünk ki ugyanezen a húron pár hanggal lejjebb egy bundot, legyen nekem ez a 10-es bund. Először az ember megpengeti a 12-es bundot, megjegyzi a hangot amit ad, majd a 10-es bundon addig hajlítassz, amíg ugyanazt a hangot nem hallod. Ezzel beülsz a TV elé és addig gyakorlod amíg tökéletesnek nem érzed a dolgot. Esetleg fel is veheted magad, hogy visszahallgatáskor jobban tudsz figyelni. Ezt muszáj minden húron és minden bundon gyakorolni, mert ennek reflexszerűen, az izmaid emékezetéből kell fakadniuk. Másik módosítás a péjdához képest, hogy nem 2 bundot mész lejjebb, hanem 1-4-ig bármennyit, így akár 2 egész hangot is tudsz majd hajlítani ami David Gilmour (Pink Floyd) kedvenc szórakozása volt.

Ha lesz gitár a közelemben meg visszakapom végre a kamerámat, akkor majd kiegészítem a postot videóanyaggal, mert a hajlítás pontos menetét nem tudom leírni, azt meg kell mutatni. Addigis egy kis youtube: Clapton stílus és BB King stílus. A különbség a kettő között, hogy Clapton inkább az ujját használja, míg a BB féle pedig jobbára csuklóból dolgozik

Azért ne túl sok húrt szakítsatok el.

Műelemzés #1 - Azaz döntsünk fát

Zuhog az eső, ezért nem épül a tető, tehát postolok!

Nos ez ismét egy új post típus, szóval egy pár szót gyorsan, hogy mit találsz itt. A műelemzés fejezetben valami általam választott lehetőség szerint magyar zeneművel fogom megtámogatni a zeneelméletben elhangzottakat, hogy azért lássatok példákat, ha az írásból nem derül ki, hogy mire gondolok.

Jelen esetben Óriás zenekar Fát Dönteni című remekművén keresztül fogok példát hozni a hangközök zeneelméleti fejezethez.

A számot fülre kottáztam, ezért elnézést kérek, ha nem tökéletes, de nekem működött. A kotta tehát így néz ki:

e------------------------------|------------------------------|
B------------------------------|------------------------------|
G-12-12-12-12--12-12-12-12--14-|-11-11-11-11--11-11-11-11--14-|
D------------------------------|------------------------------|
A-14-14-14-14--14-14-14-14--14-|-14-14-14-14--14-14-14-14--14-|
E------------------------------|------------------------------|

e------------------------------|-----------------------|
B------------------------------|-----------------------|
G--9--9--9--9---9--9--9--9--11-|-7-7-7-7--6-6-6-6--6h7-|
D------------------------------|-----------------------|
A-10-10-10-10--10-10-10-10--10-|-9-9-9-9--7-7-7-7--7---|
E------------------------------|-----------------------|

Nos, az első ütemben egy kis szextről vált fel egy kis szeptimre, majd a következőben egy kvintről vált fel ugyanoda (és igen, egy kvintet így is le lehet fogni, csak nem optimális). A harmadik ütemben nagy szextről vált nagy szeptimre végül kis szext, vagy szext és hammer a kis szeptimre. Mindez torzítva és keményen pengetve egész durván hangzik és számomra egyik kedvenc kortárs magyar számt hozza létre.

Na csók a családnak!