2011. február 5., szombat

Modalitás #2 - Ión

Akkor folytatom is!

A Ión skála nem más, mint az eddig ismert dúr skála egy másik elnevezése. Ez a következőket jelenti:
A skála struktúrája a következő: egész - egész - fél - egész - egész - egész - fél.
Ha ezt a C dúr skálára rávetítjük, akkor a megszokott C - D - E - F - G - A - B - C hangokat kapjuk meg.

C Ión skála 2 oktávon 7-es pozícióban:
Ez felvet egy komoly kérdést. Mit ad többet, ha azt mondom, hogy Ión, mintha azt mondanám, hogy dúr? A válasz pedig, hogy megadja az alaphangulatát a dalnak, meghatározza, hogy mi a vezető akkord benne (hova húz a szám).

Hangulat alapján a Ión mód egy boldog, vidám hangulatot kölcsönöz a dalnak, ezért jobbára a pop, a county, a folk és az alternatív zene használja, de természetesen minden stílusban megállja a helyét.
Ez a szerény véleményem szerint a legkönnyebb skála improvizálásra, mert gyerek korunk óta ezt sulykolja belénk a világ (és a Kodály módszer).

Akkordmenet szempontból biztosíthatom, hogy rengeteg olyan dalt tanultál már, ami a Ión módra épít. Ilyen pl. az I - IV - V, az I - IV és az I - VI - IV - V.

Ez már csak egyetlen kérdést vet fel a sok számos másik mellé. Hogyan döntöm el egy akkordmenetről, hogy Ión-e? Az első és legfontosabb dolog, hogy mindennek érzésre kell jönnie, hogy az akkordok úgy az I. akkord köré épülnek. Ha ez kevés, akkor például próbáld meg, hogy az akkord menet végén kiállsz mindegyik akkorddal (hosszan kipengeted) és az az akkord az alap amire a legjobban hangzik ez a kiállás.

Csók!

Modalitás #1 - Bevezetés

Szép estét!

Belekezdek az egyik legkomolyabb részébe annak a tudásnak, ami az agyamban kavarog. A modális játéknak.
Elsőként szeretnék visszautalni a dúr skáláról írt postomra. A dúr skála ismerete alapvető a módok ismertetéséhez, szóval érdemes visszanézni, mielőtt tovább olvasol.

A dúr skála, mint tudjuk 7 hangból áll. Ebből következően 7 módja van a dúr skálának, melyek neve a következő:
  • Ión
  • Dór
  • Fríg
  • Líd
  • Mixolíd
  • Eol
  • Lokriszi
Ha ez eddig kínai (valójában görög), akkor elmondom a nagy titkot, ami ezen elnevezések mögött rejlik. Mindössze arról van szó, hogy ha ugyanazt a dúr skálát az első hangtól az első hang oktávjáig játsszuk, akkor azt Ión-nak nevezzük, ha a második hangtól a második hang oktávjáig, akkor Dór-nak és így tovább...

És hogy miért van ez a sok elnevezés, azt a sorozat későbbi részeiben szeretném tárgyalni majd. Elöljáróban annyit, hogy ezek a módok bizonyos hangulatot és akár zenei stílust fognak teremteni.

Következő post most rögtön, csak el akartam választani ettől.