2010. december 6., hétfő

Zeneelmélet #7 - Négyeshangzatok

Napot kedveseim!

Korábban írtam már a hármashangzatokról, most ezt szeretném kibővíteni. Ugyebár a korábbiakban tercekből építettünk dúr és moll akkordokat. Most ismételten ezt fogjuk tenni. A négy akkordtípusunkhoz (dúr, moll, szűkített, bővített) hozzáadunk egy kistercet vagy egy nagytercet. Ha számolunk akkor ez a skála 7. hangja lesz, ezért ezeket az akkordokat 7-es akkordoknak hívjuk. Így elméletben kapunk 8 akkordot, de ebből jóformán 4-et használunk (ha nem vagyunk kőarc jazz muzsikusok és hát én nem vagyok). Ez a négy akkord a következő:

  • dúr 7-es akkord (Maj7): Egy dúr akkordra a kvint felé teszünk egy nagytercet (ez a hang fél hanggal az alaphang alatt van)
  • moll 7-es akkord (m7): Ebben az esetben egy moll akkordra teszünk egy kistercet (alaphang alatt egy egész hanggal)
  • domináns 7-es (7): Itt egy dúr akkordra pakoljuk rá a kistercet (szintén az alaphang alatt egy egész hanggal). Egyébként ha domináns jelzőt látsz valahol, az azt sugallja, hogy a skálában nagyterc és kis szeptim van (ha ez nem mond még sokat akkor majd később össze fog állni).
  • szűkített 7-es (°7): a szűkített akkordra folyamatosan kisterceket pakoltunk, most is ezt tesszük (így a hang kistercre lesz az alaphangtól is). Szűkített 7-es akkordok királyságok ujjgyakorlatra.:)
Kössük most össze az okoskodást a hasznossal. Korában dúr skálára építettünk hármashangzatokból akkordokat, hogy diatonikus játékunk alá tudjunk akkordmeneteket varázsolni. Most ezt bővítjük ki négyesekre. A hét akkord ebben az esetben a következőképpen sorakozik egymás után: Maj7 - m7 - m7 - Maj7 - 7 - m7 - °7.

Természetesen nem kell minden akkordot lecserélni egy számban 7-es akkordra, mert abban több hang van, mert elkezd a zene nagyon jazz-esedni. Viszont esetenként 1-1 7-es akkord kellemesen megfűszerezi a játékodat. Az 5-ös akkord feletti domináns 7-est viszont rengeteg számban lehet hallani. A következőkben pedig majd sok haszna lesz ennek az akkordnak.

No pápá!