2011. október 3., hétfő

Zeneelmélet #13 - További akkordok 2

Csináljuk!

Ezidáig leírtam, hogyan lehet szépen tercenként felépíteni az egyre jazzesebb akkordokat és elrontani velük a kőmetált. Most olyan akkordokkal szeretnék foglalkozni, amik nem feltétlenül az 1-3-5 alapstruktúrát követik.

Először is beszéljünk a sus (suspended - a magyar nevét nem találtam) akkordokról. Ezek az akkordok arra a gondolatra építenek, hogy nincs nekünk szükségünk a tercre az akkordban, ezzel feladva a dúr/moll tulajdonságot (ez ilyen esetekben a dallamkörnyezetből derülhet ki). Kétféle sus akkord van mivel a tercből két irányba léphetünk.
Ha a terc helyett az egyel alatta levő hangot játsszuk, akkor sus2 akkordról beszélünk (gyors magyar referencia pl. az isten háta mögött - és c. számának bevezető riffje csak sus2 akkordokat tartalmaz). Ennek az akkordnak a képlete 1-2-5, illetve 1-5-9. Érdemes a szekundot magasabb hangnak választani, mert mélyen nagyon búgó és zavaros hangja van az alaphang mellett játszva.
A másik lehetőségünk a felfelé lépés, azaz a tercet a kvarttal helyettesítjük. Így a képet 1-4-5-re módosul.
A sus hangzás egyébként jó kiegészítője a rendes dúr vagy moll hangzásnak. Például ki ne hallotta volna a következő dallamot (Dsus4 D Dsus2 D):

e-3-2-0-2
B-3-3-3-3
G-2-2-2-2
D-0-0-0-0

Ezzel arra akarok kilyukadni, hogy tök jól lehet ezeket használni díszítgetésre, ha oda vissza váltogatunk pl. a dúr és a sus2 hangzás között a ritmuspengetés közben.

Még gyorsan megemlítek számomra egy kevésbé hasznos, de létező akkordot, a 6-os akkordot. Ennek annyi a lényege, hogy az 1-3-5 felé felpakoljuk a 6-ot is, így megkapva az 1-3-5-6 képletet. Valahol valaki mondta nekem annó, hogy ezt például arra lehet használni, ha egy dal végén valami befejezetlenséget akarunk érzékeltetni. Például C -F -G típusú akkordmenetet C-vel zárnál le de ha C6-al (lefogva pl: x35555) zárod (kitartod az akkordot), akkor az egy furcsa, boldog, sejtelemes, jövőbe tekintő hangulatot ad (hú de túl sok itt a jelző).

Bónuszként pedig itt van a Hendrix-akkord, amit mindenkire rábízok, hogy illessze be valahova a repertoárjába, ha még nincs benne: 1-b3-3-(5)-7. Lefogva pedig pl. E-ben: 07678x.

Puszika ti kis cukikák!

Modalitás #7 - Aeol

De rég jártam a saját blogomon (de azért ne gondoljátok, hogy van életem)!

No ezt a mókát rövidre fogom, mert misem egyszerűbb, mint a mi 6. módunk. Ez ugyanis maga a moll skála, amiről ha minden igaz már írtam. Szóval tessék elolvasni azt a posztot.

Mindemellett a legnagyobb probléma a moll skálával, hogy kiszámítható és nekem túlzottan klasszikus beütést keltet, ezért nem szeretem. Ha mégis moll mellett döntünk, akkor érdemes belemélyedni a harmonikus / melodikus moll tanulmányainkba, amit majd később gondolom leírok ha eljön az idő.

Mindenesetre ha az akkordmenetedben moll vagy moll7-es család egyik akkordja következik, akkor meg lehet próbálni dolgozni vele.

És végezetül köszönöm, hogy 1 év és kb 1 hónap után megkaptam az első megjegyzésemet a blogra. Ezek szerint a google végre beindexelte a megtalálhatatlan nevű blogomat. Terjesszétek az igét, mert ha többen írogatnak, hogy mekkora faszságokat tudok én itt összehordani, annál jobban okosodom én is és annál összefogottabb és használhatóbb lesz ez a blog is.