2010. július 5., hétfő

Zeneelmélet #3 - Hangközök

Gitárra fel!

Két hang közti távolságokat az okosok nevekkel látták el. Ezek ismerete "elengedhetetlen", hogy az ember skálákról vagy akkordokról beszélni tudjon. Félhangonként fogjuk növelni a távolságot és leírom a magyar és angol elnevezést (rövidítéssel)
0 - prím (hehe ennek pont nem tudom az angol nevét, lényeg h ugyanaz a hang 2x)
1 - kis szekund (minor 2nd) - b2
2 - nagy szekund (major 2nd) - 2
3 - kis terc (minor 3rd) - b3
4 - nagy terc (major 3rd) - 3
5 - tiszta kvart (4th) - 4
6 - ??? (flat 5) - b5
7 - tiszta kvint (5th) - 5
8 - kis szext (minor 6th) - b6
9 - nagy szext (major 6th) - 6
10 - kis szeptim (minor 7th) - b7
11 - nagy szeptim (major 7th) - 7
12 - oktáv (octave) - nem jelölik (vagy nem tudom)

Ezekből a hangközökből lehetséges 2 hangú akkordokat létrehozni. Ha azt mondom kvint (powerchord) akkor gondolom mindenki tudja miről van szó, aki valaha is játszott punk vagy rock számot. Viszont mindemellett bármilyen hangközből alakítható ki ilyen 2 hangú érdekesség, amivel remek hangzásokat lehet kialakítani és a kvintnél érdekesebb torzított hangzást létrehozni.

Egy képesség amit szerintem érdemesfejlesztgetni, hogy ezeket a hangközöket hallásból felismerd. Erre jobb gyakorlatot nem tudok, minthogy valamivel/valakivel lejátszatsz egy véletlen hangközt és megtippeled, hogy mi az.

Kellemes gyakorolgatást a jónépnek.

Fitnesz #2 - Kvázi Kromatikus 2

Szépséges estét a szépséges fiataloknak!

Kicsit szeretném a kvázi kromatikus gyakorlatot a következő szintre emelni, hogy a teljes központi idegrendszereteket kicsit taccsra vágjam.

A módszer a következő:
Fogjuk az alap gyakorlatot a megfelelő ujjrenddel. Ha ez megvan, akkor megvariáljuk a rendszert a következőképpen. Az egyes húrokon nem az 1-2-3-4 sorrendet követed, hanem ennek a négy számnak bármelyik másik ismétlés nélküli variációját. Ezzel kis fejszámolás után 4!=24 különböző gyakorlathoz jutottunk hozzá a józan paraszti eszünk felhasználásával.
Egy pillanatra példálozok egyet:
Legyen a sorrend 3-1-2-4, akkor a tab a következőképpen néz ki:

e|-----------------|-----------------|---------3-1-2-4-|
B|-----------------|-----------------|-3-1-2-4---------|
G|-----------------|---------3-1-2-4-|-----------------|
D|-----------------|-3-1-2-4---------|-----------------|
A|---------3-1-2-4-|-----------------|-----------------|
E|-3-1-2-4---------|-----------------|-----------------|

e|-5-3-2-4---------|-----------------|-----------------|
B|---------5-3-2-4-|-----------------|-----------------|
G|-----------------|-5-3-2-4---------|-----------------|
D|-----------------|---------5-3-2-4-|-----------------|
A|-----------------|-----------------|-5-3-2-4---------|
E|-----------------|-----------------|---------5-3-2-4-|

Ha ez a lépcsőfok megvolt, akkor még annyival bővítheted a gyakorlási repertoárodat, hogy nem csak az 1-2-3-4-es bundokon, hanem bármelyik szomszédos bundnégyesen végzed a dolgot, ugyanis ha szóló gitáron gyakorolsz, hamar rá fogsz jönni, hogy teljesen más érzés a 12-es bund felett játszani, és kicsit másabb ujjmozgásokat követel meg a játékostól.

Asszem a többit ki tudjátok találni magatoktól is.

Kicsit formálisan bár de jó gyakorlást kispajtások.