2011. február 6., vasárnap

Modalitás #4 - Fríg

Folytatom, mert benne vagyok!

A fríg skála szerintem kevesebb helyzetben használható, mivel rögtön egy félhang távolsággal indul és ezzel elég komoly sötétséget lehet előidézni vele a zenében. Viszont pontosan ezért ilyen dark-abb metál zenéhez jól használható.

A skála szerkezete a következőképpen néz ki:
fél - egész - egész - egész - egész - fél - egész - egész
Ha a C dúr skála fríg módját keressük, akkor az a harmadik hangra lesz ráfektetve, azaz E fríg skálát kapunk, ami a következőképp néz ki:
E (fél) F (egész) G (egész) A (egész) B (fél) C (egész) D (egész) E

E fríg 2 oktávban 12-es pozícióban:
Ha metálos arcok vagyunk, akkor standard gitárhangolásra biztos találkoztunk már olyan riff-el, ami főként E és F kvintek között váltogat. Erre például tökéletesen lehet E fríg skálával szólózni.

Továbbiakat találjátok ki!

Zeneelmélet #9 - A moll skála

Egy másik szálon kicsit előreszaladtam, ezért ezt kicsit késve bár de leírom most!

A moll a zenében a szomorúságot és a fájdalmat hivatott kifejezni. A legtöbb rock és metál zene erre a skálára épít, mert a komorabb hangzás jobban megy a stílushoz. Minden dúr skálához tartozik egy relatív moll skála, melyek ugyanazokat a hangokat tartalmazzák. Minden dúr skálát, ha a 6. fokról kezdünk, moll skálát kapunk.

A moll skála a következő felépítést követi: egész - fél - egész - egész - fél - egész - egész
Példaként nézzük meg a C# moll skálát:
C# (egész) D# (fél) E (egész) #F (egész) G# (fél) A (egész) B (egész) C#

Mindez két oktávon:
No csak ennyi!

Modalitás #3 - Dór

Napot!

A Dór skála lesz az első igazi modális újdonság, ezen keresztül talán már biztonságosan el tudom magyarázni a modalitás lényegét.

A Dór mód semmi mást nem takar, mint a dúr skála, amit a második hangtól a második hang oktávjáig játszunk. Ez egy C dúr skálánál azt jelenti, hogy D dór skálát kell játszani: D - E - F - G - A - B - C - D. Elsőre ez túl bonyolításnak is tűnhet, mert akár mondhatnám azt is, hogy játssz C dúr-ban úgy, hogy a D hangot hangsúlyozod ki, de mint a Ión módnál is megismertük, a dór módhoz is tartozik egyfajta hangulat, illetve zenei stílus.

D dór 2 oktávban 10-es pozícióban:
A dór skála felépítése a következőképp néz ki: egész - fél - egész - egész - egész - fél - egész. Ezzel bármilyen dór skálát fel tudunk építeni. Példaként egy F# dór skála:
F# (egész) G# (fél) A (egész) B (egész) C# (egész) D# (fél) E (egész) F#
(A felfedezés ereje esetleg, hogy ez a skála az E dúr hangjait tartalmazza)

A dór skála egy moll hangzású skála (kis tercet tartalmaz), ezért jól használható rockos, bluesos hangzások előállításához. Ha abszolút referenciát szeretnél a dór skálára épített karrierről, akkor hallgass és tanulj Santana-t.

Itt szeretném megjegyezni, hogy a dór skála (illetve minden moll típusú skála) tartalmazza az összes moll pentaton hangot, ezért a skála befogadásához egy jó módszer, hogy az ismert moll pentaton skálánkat improvizációs pötyögések során kiegészítgetjük azzal a 2 extra hanggal amivel a dór skála több (ez a két hang pedig a nagy szekund és a nagy szext).

Az egyik legismertebb dór akkordmenet a II - V, ami D dórban például Dm7 - G7 akkordokat jelenti. Itt jön az elnevezés fontossága: egy olyan akkordmenetet nem igazán érdemes C dúrnak hívni, ami semmilyen C akkordot nem tartalmaz. Mivel a Dm7-en érzi otthon magát az akkordmenet, ezért a D dór módot érdemes használni.

No erről mára ennyit!