2011. február 3., csütörtök

Zeneelmélet #8 - Az akkordmenet anatómiája

Légyszíves írjátok kommentekben, hogy milyen szar ez a blog!

A mai fő kérdésünk gyerekek, hogy miért hangzik jobban egy pár akkord egymás mellett, mint egy másik pár. Ez kicsit olyan zongorista megközelítés lesz, de szerintem gitárra tök jól alkalmazható.

Korábban már átnéztük, hogy ha egy skálát kiválasztva akarunk akkordmenetet létrehozni, akkor milyen akkordok közül választhatunk, mind 3-as, mind 4-es hangzatokból. Természetesen ennél sokkal több választási lehetőségünk lesz, de most éreztem ennek a leckének a fontosságát, amíg nem ismersz 40-50 típusú akkordot és nem zavar össze.

A titok nagyon egyszerű, egy akkordváltás akkor hangzik jól, ha a két akkord minél több közös hangot tartalmaz. Egy gyors példán szemléltetve, az Am -F váltás azért hangzik jól, mert az Am (A-C-E) és F (F-A-C) akkordokban az A és C hangok közösek. Sőt, egy olyan váltásnál, mint pl. egy Am -Fmaj7 megfigyelhető, hogy az Fmaj7 (F-A-C-E) csak egy új hangot tesz be a basszusba és ezzel megváltoztatja az akkord milyenségét, de minden más hangot bennhagy az Am-ból.

Terészetesen nem kell erre törekedni, hogy minden váltásod ilyen jól jöjjön ki (mert hát tegyük hozzá, hogy egy F - G váltás is jól hangzik, pedig egy gramm közös hang nincs a 2 akkordban), de ha elakadsz egy akkordmenet írása közben, ez segíthet megtalálni a következő akkordot.

No pápá és fikázzázok a blogom légyszi!

Pentatónia #4 - Lick Gyártás #1

Hosszú hallgatás után!

A lickek legnagyobb haszna, hogy amikor el akarunk jutni A gondolatunkból, B-be, akkor gépiesen előre összerakott, gyors hangsereget tudjunk felsorakoztatni, akik megnyerik nekünk a csatát (hú ez de ocsmány volt). Tehát, nézzük meg, hogyan is lehet legegyszerűbben ilyeneket létrehozni. Segítségünkre a logika és matematika erejét fogjuk felkérni.

A legegyszerűbb gondolat, hogy a skálát egyesével hangonként felfelé, vagy lefelé játsszuk. Bár unalmas és ha hosszú szünetet akarunk vele áthidalni akkor egészen gáz hangzása van, de jól jön egy impro közben ez a gondolat is, ha 3 liter kannásbort már magunkba erőszakoltunk.
Az előző gondolatot kicsit továbbfejlesztve eljuthatunk a szekvenciás játékig. Itt az a lényeg, hogy veszünk egy számot (lehetőleg ne túl nagyot, pozitívat és egészet), ezt jelöljük X-el. A kezdőhangunktól elindulunk a skálán felfelé és megteszünk X hangnyit. Ezután a skála második hangjától tesszük meg ugyanezt, majd a harmadiktól és így tovább. (Természetesen ha X=1, akkor a példa visszafajul az előző esetre, ha pedig X=2, akkor csak kettesével játszuk a hangokat kicsit eltolt ütemben). Alant két példa A moll-ban, először X=4, majd X=5 esetekre.

Természetesen mindez a skálán lefelé is működik.

Egy másik használható ötlet például a húrok kihagyása (string skipping). Először is lejátsszuk a mély E húr 2 skálahangját, majd az A húr kihagyva a D húr 2 hangjával folytatjuk. Ezután vissza az A húr 2 hangjára, majd ugrás a G húrra és így tovább. Példa Am-ban:


Folyt köv...