2010. november 30., kedd

Pentatónia #3 - A negyedes szóló

Belekezdtem, benne vagyok, csinálom, amíg valaki azt nem mondja, hogy hagyjam abba.

Nos, az előző fejezetben megtanultunk szépen számolni egy 4/4-es számban, most megtanuljuk, hogyan lehet ezt a négy negyedet kellemesen kitölteni hangokkal. Amit írok az fertelmesen bugyuta és egyszerű lesz, de szerintem királyság, és az szóljon be akinek nem tetszik.

Szóval idáig tudsz olyat, hogy 1-re lejátszol egyetlen hangot. Ezt ugyebár kitarthatod az egész ütem idejére, vagy akár csak egy rövidke dolgot is játszhatsz (úgy nevezett staccato-t). Feltételeznéd, hogy a következő lépés az lehet, hogy nem 1-re hanem 2-re játszol egy hangot. Mindez érdekes dolgokat szül és a későbbiekben majd mondok az ilyesmikről is okosakat, de most nem ez lesz a helyzet. Ugyanis a következő lépés a szólónkban, hogy 2 hangot adunk ki ütemenként, méghozzá az 1-es és 2-es negyedben, (vagy miaszöszben). Tehát a nóta úgy fog hangzani, hogy hang - hang - kitart - kitart vagy hang - hang - szün - szün. A kreatívabbak mindezt továbbgondolhatják.
Továbbra is fennáll, hogy a hangokat lehet színezni kellemes stilisztikai elemekkel (pl: az első hanghoz felslideolok (csak magyarosan), a másodikra meg tolok egy vibrato-t).

Itt kell megjegyeznem azt a dolgot, amit én úgy ismertem meg mint blues hajlítás. Természetesen nevéből adódóan az ember azt gondolná, hogy nem játszom blues-t akkor ezt nem használhatom. Ez így cseppet sem igaz (főleg azért mert rengeteg zene a blues-ból eredeztethető). A blues hajlítás lényege pedig a következő. Normál hajlításkor az emberállat egyik skálahangból a másik skálahangba megy át. Blues hajlításnál viszont a skálahangunkat csak a kromatikusan következő hangig se hajlítjuk fel, mondhatni olyan 1/4-ed hangos hajlítás. És legfőképpen ezt a b3-as hangra használják. Ezzel marhajó kis blues-os hangzást lehet elérni a semmiből. Tehát például egy működőképes riff a fentiekbe beleötvözve, hogy 1-re blues hajlítás a b3-on, és 2-re pedig vissza az alatta levő alaphangra, amit kitartunk. Arra figyeljetek, hogy a blues hajlítás laza legyen, ne görcsös.

Kitérőtől visszakanyarodva az eredeti témához, ha meguntátok az 1-2-es szólót, akkor mehet 1-2-3-al, majd 1-2-3-4-el. Végül pedig az igazi teszt amikor minden ütemre kiválasztjátok, hogy épp mennyi hangot játszotok és ezt váltogatjátok. Csak sok sok érzelemmel. Rengeteg klisé dallam bújik meg ebben az 5 hangban. De hogy idézzek valakit "a klisé az okkal klisé, szar zenét nem fognak utánozni" (természetesen szabad fordításban).

Pusszantás a heréitek alá!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése