2013. április 17., szerda

Zeneelmélet #16 - Szűkített és bővített akkordok (1. rész)


Üdvözlet újra az élők között.

Réges-régen írtam nektek utoljára, kezdjük el pótolni a dolgokat. Így 1-2 év magasságából visszaolvasva a blogot elég érthetetlen és keszekusza az egész. Ez továbbra se fog változni, tessék hozzászokni.

A hármashangzatok fejezetben megemlítettem nektek, hogy léteznek szűkített és bővített akkordok, de ha jól tudom semmit nem mondtam a használatukról. Az utóbbi időben elkezdtem belemélyedni a klasszikus harmóniavezetés rejtelmeibe és többször próbálok tanult komoly zenészekkel részegedni, hogy minden trükköt sikerüljön ellesni tőlük.

Fél mondatban a klasszikus zene, amit nem kifejezetten gitárra találtak ki azzal operál, hogy az akkordváltásokkor minél kisebb mozgás legyen a hangoknál (majd később erről részletesebben és pontosabban). Ebben tud nekünk segíteni a szűkített és bővített akkordok világa. Tételezzük fel, hogy az akkordmenetünkben a váltás I - IV között zajlik. Ezt C dúrban kifejezve C (C-E-G) és F akkord, hangok tekintetében pedig:

 C -- (nincs hangváltozás)  --> C
 E -- (fél hang távolság)   --> F
 G -- (egész hang távolság) --> A

A "nagy" távolságot itt a G --> A hangok jelentik, amit zenében esetleg úgy tudunk kompenzálni, hogy 2 lépésben tesszük meg: G --> G# --> A. Ekkor viszont köztes időben keletkezik egy disszonáns akkordunk, a C bővített (C-E-G#). Ez a disszonancia feszültséget kelt a zenében, amit az F akkord fog feloldani.

Következő posztra összébb szedem magam. Ez most így kicsit gagyi lett de tessék ennyivel beérni...

4 megjegyzés:

  1. A stílusodat nagyon bírom, igaz, tartalmilag nekem túl magasröptű, de azért tudtam belőle csemegézni.
    Egy kezdő ukulelés

    VálaszTörlés
  2. Ja, még annyit, bár ilyen szolfézs tanárom lett volna anno!

    VálaszTörlés
  3. Kedves blog szerző. Valóban elég egyedi a stílusod, amivel nincs is baj, kell ilyen is. Vannak dolgok amiket könnyebb megérteni ha közvetlenebbül adják elő. Nem tudom tervezel-e még poszt írást, de kérlek tedd, biztos vagyok benne, hogy rengetegen találnak rá a blogodra, hasznos információk után kutatva :)

    VálaszTörlés
  4. Jómagam is reménykedem, hogy lesznek még posztok! Az eddigiekért pedig hálás vagyok, nagyon sokat segítettek.

    VálaszTörlés