2010. október 18., hétfő

Zeneelmélet #6 - Akkordok Dúr Skálára

Vesszen a szakdogám, inkább nektek írok egy keveset!!!

Gondolom mindenki életében egyszer belefutott olyan mondatokba, hogy "a szám egy egyszerű 1-4-5 G-ben". Na ha fogalmad sincs mit jelent ez akkor remek helyen vagy.
Mivel egy számot 12 hangnemben el lehet játszani, ezért a muzsikusok kitaláltak egy jelölésrendszert az akkordmenetekhez. Alapvetően a dúr skála hét hangját megszámozták és ez alapján hivatkoznak az egyes akkordokra. Így ha azt mondom hogy IV. akkord (római számmal jelöljük, aki nem ismeri a római számokat, az irány az iskola és figyeljen jobban) és tudom, hogy például Bb hangnemben vagyunk, akkor ez megmondja, hogy az akkordom Eb, ami egy dúr akkord.
Itt az érdekesség a következő: azt már tudjuk, hogy hogyan épülnek fel a dúr, moll, szűkített, bővített akkordok, és tudjuk hogyan épül fel a dúr skála. Ha a dúr skála minden hangjához felépítünk egy hármashangzatot, akkor a következő sort lehet létrehozni:
dúr - moll - moll - dúr - dúr - moll - szűkített
Hogy ez mit jelent? Irányelv annak érdekében, hogy az akkordokat skálán belül tartsuk, azaz megadja a dúr skála adott fokából épített akkord milyenségét. Ha ez nem világos akkor példa C-ben:

C dúr skála a következő:
C: I. akkord, azaz C dúr
D: II. akkord, azaz D moll
E: III. akkord, azaz E moll
F: IV. akkord, azaz F dúr
G: V. akkord, azaz G dúr
A: VI. akkord, azaz A moll
B: VII. akkord, azaz B szűkített

Tehát ha azt mondom, a számhoz a kíséret C-ben II-V-I, akkor innentől mindenki tudja, hogy ez Dm-G-C, viszont ha ezt a számot egy másik énekes miatt áttranszponálják G-be, mert neki ott kényelmesebb énekelni, akkor most már neked egyszerű az mondani , hogy ha II-V-I, akkor Am-D-G.
Később, majd ha elbonyolítja ez ember az akkordjait, akkor is hasznos lesz ez a számozott információ, mert másféle módosítások lesznek egy V. akkordra, és mások egy I.-re.

Pápua és Új Gínea!!!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése